Mare atenție cu disciplina școlară "Educația Juridică" (în România) / Cuidado con la disciplina escolar "Educación jurídica" (en Rumania)

 Prin intermediul Facebook mi-a apărut sub ochi o postare publicată de una dintre persoanele de pe lista mea de prieteni (o stimată persoană), care își arăta bucuria că, în sfârșit, Parlamentul României a aprobat implementarea disciplinei (obligatorii) „Educație juridică” în școli.
Datorită acestor știri, comentariile mele pe-acolo și pe-aici, de aici articolul meu de față.


............................................


Educație juridică ... e multă (de multe feluri, diversă). Juridică au toate țările lumii dar ... depinde de care juridică li se predă copiilor. Și pe timpul lui Ceaușescu ni se preda în scoli, materii precum "Educația cetățenească", spre un exemplu. 

In decursul timpului am încercat și eu să mă apropii de domnul Cristi Danileț (căzându-mi simpatic într-o vreme), dar am găsit mereu ceva care ne separa. Eu sunt un amator de juridică, el e un profesionist, dar chiar și așa, ce se pupă ... se pupă, iară ce nu, nu. Poate că eu sunt cel care greșește, dar ca să mă conving ar trebui să văd programa școlară pe această disciplină.

 
Cine mă ajută (cu vreun link, poză, carte, etc)?


Eu sunt un amator wikipedist, purtând o bună prietenie pentru "
Wikipedia en espanol", având eu vreo 150 de articole traduse din "eswiki" și publicate pe "Wikipedia în română", sau cum ii spun wikipediștii, "rowiki" (plus câteva sute ... sau poate mii, de articole, în principal de natură juridică si ... relationate, pe rol). Unul dintre punctele cele mai dragi mie, în ce privește Wikipedia, în particular, și în ce privește viața ... în general, se numește (în limba spaniolă): "Punto de vista neutral" (adică "Punct de vedere neutral"). 

Neutral (adică: imparțial, equitativ, ecuanim, obiectiv, neutru, impasibil) ... diferit de acel "neutru" ale carui sinonime sunt: ambiguu, indefinit, indeterminat, imprecis. 

Am un nepoțel, aproape la "clasa zero" în Spania, si o nepoțică ... deja la clasa zero, în Romania, și un altul pe drum, și m-aș bucura ca nepoții mei să primească ambii o aceeași neutrală Educație juridică, chiar dacă în limbi diferite, si nu cumva fiecare câte un fel de Educație juridică, "punctul de vedere neutral" fiind polul opus al conceptului "îndoctrinare", iar eu am respins cum am putut, și cât am putut, îndoctrinarea, încă de la primele mele clase primare, deși ... privind lucrurile înapoi, nu aveam de unde să știu ce e aia, nu aveam nici măcar de unde ști că așa ceva există, dar, cu intuiția omului, cu capacitatea lui de anticipare ... dacă o are, nu te pui. 

Multă atenție, pentru că în mod sigur vreo formă de educație juridică o fi și prin Coreea de Nord, prin Afganistan, prin Cuba sau, prin cine știe ce țară de prin Africa

Las aici linkul ăsta . (Punct de vedere neutral)
Are și buton pentru limba română, dar, primordial, recomand (cui poate desluși spaniola) versiunea în limba spaniolă. Poate că versiunea engleză o fi și mai bună, dar eu nu știu suficient de bine limba engleză, ca să citesc acea versiune și să o recomand.


PS. Toată informația care a plecat de la mine spre cineva, de când mă știu eu pe lume, a stat sub zodia acestui concept; "Punct de vedere neutral", deși definiția acestui concept am întâlnit-o în acești ultimi 10-15 ani.


/
Mediante el Facebook, se acerco a mi vista un articulo publicado de una persona de mi lista de amigos, que se mostraba la alegría que, por fin, el Parlamento rumano aprobó la implementación de la disciplina (obligatoria) "Educación jurídica" en las escuelas.
Debido a esta noticia, mis comentarios por allí y por acá, mi presente articulo.


......................................................


Educación jurídica ... hay mucha (de muchos tipos, diversa). 
Todos los países del mundo tienen algún tipo de jurídica pero ... depende de cuál jurídica se les enseñe a los niños. Incluso durante la época de Ceaușescu, en las escuelas, por ejemplo, se impartían asignaturas como "Elementos de educación ciudadana". 


Durante el tiempo, traté de acercarme al señor juzgado Cristi Danileț (simpatizándolo en un principio), pero siempre encontré algo en nuestra argumentación, que nos separaba. 
Yo soy un aficionado (un amateur) en lo que se trata de la jurídica, mientras él es un alto profesional, pero aun así, lo que encaja ... encaja y lo que no, no. 
Quizás soy yo el que se equivoca, pero para convencerme debería ver el plan de estudios sobre este tema.


¿Quién me ayuda (con un enlace, una imagen, un libro, etc.)?


Yo soy un wikipedista aficionado (amateur), tengo una buena amistad con "Wikipedia en español", tengo alrededor de 150 artículos traducidos de "eswiki" y publicados en "Wikipedia en rumano", o como lo llaman los wikipedistas, "rowiki" (más algunos cientos ... o quizás miles, de artículos, principalmente de carácter jurídico + relacionados ... pendientes). 


Uno de mis puntos favoritos en que se trata de Wikipedia, en particular, y en que se trata de la vida ... en general, se llama (en español): "Punto de vista neutral" (en rumano le digo yo "punto de vista neutral", aunque la versión en rumano "Punto de vista neutro").


Neutral (es decir: imparcial, equitativo, ecuánime, objetivo, neutro, impasible) ... diferente de aquel "neutro" cuyos sinónimos son: ambiguo, indefinido, indeterminado, impreciso.


Tengo un nieto, casi en la "clase cero" en España, y una nieta ... ya en la "clase cero", en Rumanía (y otro nieto ... de camino), y me alegraría si mis nietos recibieran ambos la misma educación jurídica neutral, aunque en idiomas diferentes, y me daría tristeza si cada uno de ellos recibiera algun tipo diferente de Educación Jurídica, siendo (en mi opinión) el "punto de vista neutral" el polo opuesto del concepto "adoctrinamiento", adoctrinamiento que yo rechacé como pude, y tanto cuanto pude, desde mis primeras clases de primaria, aunque ... mirando atrás a las cosas, no tenía yo desde donde saber lo qué era eso, no tenía forma de saber que existía tal cosa, pero, con la intuición del hombre, con su capacidad de anticipación ... si lo tiene, no se juega.

Mucho cuidado, porque seguramente alguna forma de educación jurídica existe y por Corea del Norte, Afganistán, Cuba o, quién sabe qué país de África.


Os dejo aqui este enlace (Punto de vista neutral).
El articulo también tiene un botón para el idioma rumano, pero, antes que nada, recomiendo (a quienes entiendan español) la versión en español. La versión en inglés puede ser incluso mejor, pero no sé el inglés lo suficientemente bien como para leer esa versión y recomendarla.

PD. Toda la información que ha venido de mí parte, a parte de alguien, desde cuando tengo conocimiento de mi existencia, ha estado bajo el signo de este concepto; "Punto de vista neutral", aunque no he conocido  la definición de este concepto antes de os últimos 10-15 años (de mis 62, cuanto tengo ahora).


Ejemplo de libro de Educación ciudadana, Rumania 1973 (fue incluso mi manual, tenia yo 13 años en aquel entonces, estaba yo alumno en el septimo año escolar / Exemplu de manual de Educație cetățenească (din așa zisă "Epoca de Aur"), România 1973 (mi-a fost inclusiv mie manual, aveam 13 ani la acea vreme, eram elev în clasa a șaptea.



Educatie cetateneasca, Romania 1973 / Educacion ciudadana, Rumania 1973 (02)


Educatie cetateneasca, Romania 1973 / Educacion ciudadana, Rumania 1973 (03)


 
Educatie cetateneasca, Romania 1973 / Educacion ciudadana, Rumania 1973 (04)





Educatie cetateneasca, Romania 1973 / Educación ciudadana, Rumania 1973 (01)






Comentarios

Entradas populares de este blog

Păcureți (1912). Traiul sătenilor / Păcureți (1912). El nivel de vida de los aldeanos

Despre "Monografia comunei Păcureți" / Sobre la "Monografía de la comuna de Pacureți"

Păcureți 1912. Hora satului / Păcureți 1912. El baile local