Românul și rezistența lui la cunoaștere / El rumano y su resistencia al conocimiento
Articol inceput la 16.10.2021_00.45 UTC+2)
Cand spun "romanul", spun de fapt ... "romanul, in general" (tot la fel ca atunci cand spunem: francezul, italianul, spaniolul, englezul, chinezul, vietnamezul, etc.
Am facut public mai zilele trecute, un articol de-al meu care prezinta persoanelor de cetatenie romana, care au avut, au, sau vor avea, conditia de salariat (fie el muncitor, muncitor calificat, tehnician, inginer sau director) o multime de termeni specifici Juridicii (vest-europene, a) Muncii, despre care exista evidenta ca nu exista continut explicativ si in limba romana.
Nu prea am eu priza la public, nu prea se bate lumea pe publicatiile mele, dar vreo doua mesaje de genul ... "Am tăt derulat...punea : “ver mas” 😅😅😅când am văzut ditamai columna am renunțat 🥺🤦🏻îmi pare rău dar n-are rost(când ajung la rândul 3 uit despre ce era vorba la rândul 1) 😩😩😩✋ (vezi aici)
sau de genul:
"Ramai pe bara pana se vor reglementa toate asa cum doresti". (vezi aici), am primit.
Stiu ca sunt greu de citit, ca nu am un discurs atragator, ca nu sunt sufiecient de concis si de elocvent dar ... cum esti, nu alegi. Esti cum esti.
Vreau sa-i spun eventualului meu cititor, ca e bine sa-si dea seama ca daca lui ii este greu sa faca efortul de s citi ceea ce incerc sa transmit, sa se gandeasca ca munca depusa de mine pentru a face sa ajunga la el "marfa" asta, a fost mult mai costisitor de cat ar fi cititul.
Parerea mea este ca lipsa de cunoastere nu poate decat sa ne inrautateasca viata. Lipsa de cunoastere (preponderal juridica) te "ajuta" sa devii din "om liber", "iobag".
.............................................
Continuare (17.10.2021)
Sunt mulți anii de când avertizez că românul (prin intermediul limbii sale, române) dispune de foarte puțină informație ... în principal de natură juridică, comparativ cu ceea ce eu am văzut în partea opusă a continentului, în cazul meu, din Spania (dacă emigrarea m-ar fi dus în Franța, în Germania, în Danemarca sau în altă parte, comparația mea ar fi avut alt punct de referință, dar ... când te afli într-un loc, te afli doar în acel loc, și nu în altul).
Eu nu înghit manipularea, din nici o direcție (nici dinspre altul înspre mine, nici dinspre mine înspre altul).
Tocmai de aceea, programa școlară de la vremea pașilor mei în școală, în loc să mă atragă din ce în ce mai mult, mă dezgusta de la o zi la alta mai mult, și mă făcea să caut înformație ne-manipulată, oriunde în afara sistemului educațional al acelor vremi (1966 - 1974), vremi în care în loc să primesc informație neutră din punct de vedere politic, dădea să mi se bage pe gât informație care să-mi conducă pașii pe un drum, pe o cale, gandită de "marele (dar invizibilul) păpușar".
Contra-atacul meu la acel continuu atac (acel continuu asediu), a fost ... punerea la dispoziția lumii din jurul meu (aia care era, atâta câtă era) de informatie culeasa de mine ca informatie cat mai neutrala, facand eu asta pentru că, așa cum am mai spus-o în alte dăți, cuvântul este ca o sămânță (hai să zicem, ca cea de păpădie), care se propagă în nu știi ce direcție, și se multiplică ... în nu știi câte replici.
Așa cum zice și feblețea mea, Wikipedia, in articolul "Punto de vista neutral":
" A edita dintr-un punct de vedere neutru (PVN) înseamnă a reflecta într-un mod corect, proporțional și, in limita posibilului, fără părtinire, toate punctele de vedere semnificative care au fost publicate de surse de încredere. Constituie, împreună cu "Ceea ce Wikipedia nu este", unul dintre principiile fundamentale care ghidează proiectul Wikipedia. Potrivit lui Jimbo Wales, fondatorul proiectului, PVN (Neutral Point of View - NPOV) este „absolut și ne-negociabil” .
Această politică este ușor de interpretat in mod greșit. Nu presupune că ar fi posibilă scrierea vreunui articol dintr-un singur punct de vedere obiectiv imparțial. Spune că trebuie să reprezentăm în mod adecvat diversele puncte de vedere, fără ca articolul să afirme, să implice sau să sugereze că vreunul dintre ele este cel corect. Neutralitatea inseamna arătarea tuturor punctelor de vedere relevante posibile așa cum ele sunt, astfel încât fiecare cititor să adopte opinia pe care el o preferă.
Scrierea textului neutru (neutral) este o artă care necesită practică. Este crucial ca toți wikipedistii să lucreze împreună pentru a face articolele neutre. Contribuitorii care sunt competenți în această artă, precum și cei care doresc să o învețe, sunt invitați să citească și să îmbunătățească tutorialul asupra conceptului "punct de vedere neutru (neutral).
Punctul de vedere neutral impune, de asemenea, să nu existe articole contradictorii pe același subiect. Aceasta pentru a evita să existe mai multe articole pe același subiect care sa expuna puncte de vedere parțiale cu pretenția de a atinge neutralitatea prin diverse versiuni dezechilibrate.
Faptele, în sine, sunt neutre, dar acumularea lor poate să nu fie. Dacă, în caz de controversă, apar doar faptele favorabile sau doar contrare unui punct de vedere, acel articolui nu va fi neutru".
Aritmetica si Matematica.
Multă lume caută să-și explice acum, "fenomenul" comportamentului românesc față de vaccinarea anti-covid.
Eu zic că cel mai mult ne ajută la înțelegerea lucrurilor, o comparație, o paralelă între aritmetică și matematică.
Aritmetica este o parte a matematicii care se învață în clasele primare.
Imaginându-ne o lume în care oamenii nu cunosc matematica, ci doar acea "parte introductivă a matematicii", numită aritmetică, vom înțelege mai ușor că acea lume își face socotelile într-o cheie mai puțin elevată, decât lumea dintr-o societate în care oamenii cunosc și "partea introductiva a matematicii", dar si o parte consistenta a "cuprinsului" acestei materii.
Am avea în față două lumi; una in care "cultura generală" este de nivelul absolventului de școală primară" (4 clase), și alta în care "cultura generală" este de nivelul absolventului de școală secundară (8 clase).
Este astfel un pic mai simplu de înțeles, că cele două lumi vor dezvolta o politică de viață, diferită.
Soluția este ca ... Academia română, să facă ceea ce din 2007 până azi (2021) nu a făcut, adică să importe din lumea civilizată și "matematica lucrurilor", pentru că doar "aritmetica lucrurilor" este anacronică contemporaneității care, la nivel de ... aproape 2022, există (și o consumăm, o trăim).
A se vedea:
Românul gândește lucrurile în altă cheie față de lumea vest-europeană, pentru că bazinul său informativ este ca un pahar ... pe jumătate gol, față de un pahar ... aproape plin. Ca și turbina unei hidrocentrale, de unde mai multă producție dacă volumul de apă de care dispune, e mai mic decât al alteia.
Se poate trăi și-așa (rudimentar), și-așa (mai avansat, mai evoluat). Depinde cum îți formezi (educi) gustul. Numai că ... atunci când ieși în lume, ești în contrasens cu ... restul colegilor de clasă, apar inerente ciocniri (ca la mașinuțe) în locul unei fluente și aerisite circulații,
Nu înseamnă cu nimic că românul ar avea vreo capacitate de învățare mai mică decât a altora, dar dacă intr-o galeată avem apa curată, și scufundăm în ea un burete, de apa curată se va îmbiba acel burete, iar dacă în acea găleată ar fi, să zicem ... lături, de lături se va îmbiba.
Va urma
<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
Se han pasado muchos años desde que advertí que el rumano (a través de su idioma, el) tiene escasez de información ... principalmente de carácter juridica, en comparación con lo que vi en el lado opuesto del continente, en mi caso, de España (si la emigración me hubiera llevado a Francia, Alemania, Dinamarca u otro lugar, mi comparación habría tenido otro punto de referencia, pero ... cuando estás en un lugar, estás solo en ese lugar y no en otro).
A mi no me gusta la manipulación, de ninguna dirección (ni de otro a mí, ni de mí a otro).
Por eso, el currículo escolar de aquel momento de mis pasos por en la escuela, en lugar de atraerme cada vez más, me disgustaba más día a día, y me hacía buscar información no manipulada, en cualquier lugar fuera del sistema educativo de aquellos tiempos (1966 - 1974), tiempos en los que en lugar de recibir como alumnos, información políticamente neutral, lo que se recibía era información que te llevaría por una senda, un camino, diseñado por "el gran (pero invisible) titiritero".
Mi contraataque a ese ataque continuo (a ese continuo asedio) fue ... poner a disposición del mundo que me rodeaba (el que fue, tanto como lo fue), cuanto mas podia de información considerada por mi en aquel entonces "informacion neutral" porque, como he dicho en ocasiones anteriores, la palabra es como un semilla (digamos, como una semilla de "diente de león"), que se esparce en no sabes en qué dirección, y se multiplica ... en no sabes cuántas veces.
Como dice mi querida --- Wikipedia, en el artículo "Punto de vista neutral":
"Editar desde un punto de vista neutral (PVN) significa reflejar de manera justa, proporcionada y, en la medida de lo posible, sin sesgos, todos los puntos de vista significativos que han sido publicados por fuentes confiables. Constituye, junto con" What Wikipedia is not "es uno de los principios fundamentales que guían el proyecto Wikipedia. Según Jimbo Wales, fundador del proyecto, PVN (Punto de Vista Neutral - NPOV) es" absoluto y no negociable ".
Esta política es fácil de malinterpretar. No implica que sea posible escribir un artículo desde un único punto de vista objetivamente imparcial. Dice que debemos representar adecuadamente los distintos puntos de vista, sin que el artículo diga, insinúe o sugiera que ninguno de ellos es el correcto. Neutralidad significa mostrar todos los posibles puntos de vista relevantes tal cual son, para que cada lector adopte la opinión que prefiera.
Escribir texto neutro es un arte que requiere práctica. Es crucial que todos los wikipedistas trabajen juntos para hacer que los artículos sean neutrales. Se invita a los colaboradores que dominen este arte, así como a aquellos que deseen aprenderlo, a leer y mejorar el tutorial sobre el concepto "neutral".
El punto de vista neutral también requiere que no haya artículos contradictorios sobre el mismo tema. Esto es para evitar tener varios artículos sobre un mismo tema que exponen puntos de vista parciales con el pretexto de lograr la neutralidad a través de varias versiones desequilibradas.
Los hechos en sí mismos son neutrales, pero su acumulación puede no serlo. Si, en caso de controversia, solo aparecen hechos favorables o solo contrarios a un punto de vista, ese artículo no será neutral".
Aritmetica y Matematicas .
Mucha gente ahora está tratando de explicar el "fenómeno" del comportamiento rumano hacia la vacunación covid.
Digo yo que nos ayuda más a entender las cosas, una comparación, un paralelismo, entre la aritmética y las matemáticas.
La aritmética es una parte de las matemáticas que se enseña en la escuela primaria.
Al imaginar un mundo en el que la gente no sepa matemáticas, pero sólo esa "parte introductoria de las matemáticas", llamada aritmética, entenderemos más fácilmente que ese mundo hace sus cálculos en un tono menos alto que el mundo de una sociedad en la que la gente no solo conoce la "parte introductoria de las matemáticas", sino también una parte consistente del "contenido", de esta asignatura.
Tendríamos dos mundos frente a nosotros; uno en el que la "cultura general" está al nivel del "graduado de la escuela primaria" (4 grados), y otro en el que la "cultura general" está al nivel del graduado de la escuela secundaria (8 grados).
Por tanto, es un poco más fácil comprender que los dos mundos desarrollarán una política de vida diferente.
La solución es que ... la Academia Rumana haga lo que no hizo desde 2007 hasta hoy (2021), es decir, importar del mundo civilizado la "matemática de las cosas", porque contar sólamente con la "aritmética de las cosas" es anacrónico a la contemporaneidad que, a este ... casi 2022, existe (y la consumimos, la vivimos).
No quiero decir con nada que el rumano tenga una menor capacidad de aprendizaje que otros, pero si tenemos agua limpia en un balde, y sumergimos una esponja en él, esa esponja absorbera agua limpia, y si en ese balde sería, digamos ... agua sucia, agua sucia absorberá.
Vease:
El rumano piensa las cosas ... en otra clave, en comparación con el mundo de Europa occidental, porque su fuente de información es como un vaso ... medio vacío, comparado con un vaso ... casi lleno. Como la turbina de una central hidroeléctrica, ¿desde donde más producción si el volumen de agua que tiene a disposición es menor que dispone otra turbina?
Se puede vivir y así (mas rudimentario) y así (más avanzado, más evolucionado). Depende de cómo moldees (eduques) tu gusto. Pero ... cuando sales al mundo, estás en contra-sentido con ... el resto de tus compañeros de clase, aparecen inherentes colisiones(como con los cochesitos de los parques de atracciones) en lugar de una circulacion fluida y aireada.
Seguirá
Primaria |
Secundaria |
Comentarios
Publicar un comentario